Αντί για καινούριο κινητό… έπαθλο ο φουσκωμένος λογαριασμός


Με δέλεαρ τα τελευταία μοντέλα κινητών τηλεφώνων, ή ακόμη και δωροεπιταγές για σούπερ μάρκετ, επιτήδειοι της αγοράς εξακολουθούν να αλιεύουν από το διαδίκτυο θύματα, προκειμένου να χρεώσουν το λογαριασμό τους με μερικές εκατοντάδες ευρώ.

Το πρόβλημα εντοπίζεται από τις καταναλωτικές οργανώσεις, στην αδυναμία των Ελλήνων να ανανεώσουν τη συσκευή τους με τον ρυθμό που το έκαναν στο παρελθόν, με αποτέλεσμα πολλοί να στρέφονται σε διαδικτυακούς διαγωνισμούς για να μη μείνουν πίσω στη μόδα της κινητής τηλεφωνίας.
«Έδιναν δώρο ένα κινητό, που δεν θα μπορούσα ποτέ να αγοράσω, λόγω της τιμής του. Ζητούσε τον αριθμό μου και να απαντήσω σε τρεις ερωτήσεις. Μου φάνηκε απλό και αθώο», λέει η 24χρονη Σοφία, που δεν κατάλαβε σε ποια περιπέτεια μπαίνει.
Ακολούθησε η λήψη δεκάδων sms, τα οποία την ενημέρωναν για νέους διαγωνισμούς που «τρέχουν» και μόνο στο τέλος του μήνα κατάλαβε ότι κάθε φορά που άκουγε τον χαρακτηριστικό ήχο του μηνύματος, ένα αόρατο χέρι αφαιρούσε 1,8 ευρώ από την τσέπη της.
«Συνήθως πλήρωνα 20-25 ευρώ στον λογαριασμό. Εκείνο το μήνα ήρθε 120!», θυμάται η 24χρονη ιδιωτική υπάλληλος, που χρειάστηκε συνδρομή από οργάνωση καταναλωτών για να καταφέρει να διακόψει την συνδρομή, στην οποία συναίνεσε χωρίς να το θέλει.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες που φτάνουν στην ΕΚΠΟΙΖΩ, καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με επιπλέον χρεώσεις ακόμη και 600 ευρώ!

«Δεν φταίει η google και τα site»

Παράπλευρα «θύματα» της κερδοσκοπίας των εν λόγω εταιριών, είναι οι ελληνικοί ιστότοποι και η google.
«Δε μπορεί κανείς να καταλογίσει ευθύνη στα site, όπου ακούσια φιλοξενούνται τέτοιες διαφημίσεις», επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος, τονίζοντας ότι «αν για παράδειγμα ένας δημοσιογραφικός ιστότοπος φιλοξενεί διαφημίσεις πορνό, υφίσταται ζημιά και ο ίδιος ο δημοσιογραφικός φορέας».

Άγνωστα στο ευρύ κοινό τα «όπλα» του καταναλωτή

«Το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε να κάνει ένας καταναλωτής που έχει πέσει θύμα με τη βούλησή του, αφού είναι ο ίδιος που έδωσε τα στοιχεία του στην αλίευση που έγινε μέσω διαδικτύου, μπορεί να πάει στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και να ζητήσει να υπαχθεί στον Κατάλογο του άρθρου 13», επισημαίνει στο newpost ο δικηγόρος με ειδίκευση στη νομοπληροφορική, Μαρίνος Παπαδόπουλος.
Ο εν λόγω κατάλογος, είναι στην ουσία μια βάση δεδομένων, στην οποία ο πολίτης ζητά να καταχωρηθούν τα στοιχεία επικοινωνίας του, e-mail, κινητό και σταθερό τηλέφωνο, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο ότι δεν επιθυμεί να δέχεται τέτοιου είδους διαφημιστικές επικοινωνίες.
«Όλες οι διαφημιστικές εταιρείες, πρέπει να ενημερώνονται από την Αρχή σε τακτά χρονικά διαστήματα και αν έχουν στις λίστες τους αριθμούς, καταχωρημένους στον Κατάλογο να τους αποβάλουν και να μην τους ξαναστείλουν υλικό. Οι περισσότερες όμως λειτουργούν παράνομα, χωρίς να το δηλώνουν στην Αρχή», προσθέτει ο κ. Παπαδόπουλος.

Αποζημίωση μέσω αγωγής

Στην περίπτωση που ο πολίτης, έχει καταχωρηθεί στον  Κατάλογο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων, αλλά συνεχίσει να δέχεται μηνύματα απρόσκλητης εμπορικής επικοινωνίας, μπορεί να προσφύγει νομικά κατά της διαφημιστικής εταιρείας με αγωγή ζητώντας αποζημίωση για παράβαση του νόμου περί προσωπικών δεδομένων.
«Ο καταναλωτής δεν έχει άλλη επιλογή από το να πληρώσει τους λογαριασμούς. Μπορεί όμως να διεκδικήσει και να του επιδικαστούν τα ποσά των λογαριασμών που θα έχει χρεωθεί και επιπλέον χρηματικό ποσό έως και 5.000 ευρώ για ηθική βλάβη για παραβίαση προσωπικών δεδομένων», εξηγεί ο νομικός.
Όπως μάλιστα διευκρινίζει, παραβίαση προσωπικών δεδομένων, συντρέχει ακόμη κι αν ο καταναλωτής είχε δώσει στο παρελθόν οικειοθελώς τα προσωπικά του στοιχεία και εκ των υστέρων καταχωρήθηκε στον Κατάλογο.