Πετρέλαιο θέρμανσης σε τιμή προ Μνημονίων

Φτηνό» πετρέλαιο θέρμανσης για πρώτη φορά στα χρόνια του Μνημονίου θα προμηθευτούν φέτος οι καταναλωτές εξαιτίας της μεγάλης πτώσης των διεθνών τιμών του «μαύρου χρυσού» που ελαφραίνει τα βάρη του κόστους θέρμανσης.

Χωρίς να υπολογίζονται επιδόματα ή τυχόν νέα μείωση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (230 ευρώ ο τόνος), η λιανική τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης εκτιμάται -σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς καυσίμων- ότι θα ξεκινήσει στις 15 Οκτωβρίου από τα 0,85 ευρώ το λίτρο ή τα 850 ευρώ το χιλιόλιτρο, όταν πέρυσι είχε κάνει πρεμιέρα στα 1.060 με 1.100 ευρώ ο τόνος.
Αυτή η μείωση κατά 20% ισοδυναμεί με εξοικονόμηση κόστους κατά 200-300 ευρώ για ένα μέσο νοικοκυριό σε σχέση με τον περσινό χειμώνα, και είναι αποτέλεσμα της μεγάλης υποχώρησης των πετρελαϊκών τιμών τον τελευταίο χρόνο.
Το αργό πετρέλαιο έχει υποχωρήσει κατά 42% από τον Οκτώβριο του 2014 (στα 46 δολάρια από 80 δολάρια), ωστόσο μέρος του οφέλους έχει χαθεί από την άνοδο του δολαρίου (+12% το ίδιο διάστημα), την εξωφρενική φορολόγηση των καυσίμων στην Ελλάδα και τα υψηλά περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων.

Μείωση στο επίδομα

Η τελική τιμή για τους καταναλωτές θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να διαμορφωθεί πολύ χαμηλότερα, ανάλογα με το σενάριο που θα επιλέξει μέσα στις προσεχείς ημέρες να εφαρμόσει η κυβέρνηση, η οποία έχει δεσμευτεί στο Μνημόνιο να μειώσει στο μισό τα ποσά που δαπανώνται για την παροχή επιδόματος θέρμανσης σε περίπου 600.000 νοικοκυριά.
Δύο είναι τα βασικά σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι, σύμφωνα με εκπροσώπους της Ενωσης Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών:
1. Να διατηρηθεί και φέτος το επίδομα θέρμανσης, αλλά το ποσό να μειωθεί κατά 50%, από 0,35 ευρώ το λίτρο σε 0,1750 ευρώ. Αν επιλεγεί αυτή η λύση, τα ευεργετήματα του επιδόματος θα είναι μικρότερα για χιλιάδες καταναλωτές, ωστόσο η τελική τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης θα διαμορφωθεί στα 0,68 ευρώ το λίτρο.
2. Να μη μειωθεί το ύψος της επιδότησης (0,35 ευρώ το λίτρο), αλλά να αλλάξουν δραστικά τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης, ώστε το συνολικό ποσό που θα διατεθεί να είναι μειωμένο κατά 50%.
Σε αυτήν την περίπτωση οι δικαιούχοι θα είναι πολύ λιγότεροι συγκριτικά με πέρυσι, αλλά η τιμή γι' αυτούς θα διαμορφώνεται στα 0,50 ευρώ ανά λίτρο.
Πέρα των παραπάνω, υπάρχει και μία τρίτη πρόταση με «ισοδύναμο» αποτέλεσμα, η οποία ωστόσο δεν αναμένεται να βρει απήχηση. Προβλέπει την πλήρη κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης και παράλληλα τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα 100 ή 60 ευρώ ο τόνος από τα 230 ευρώ (έχει ήδη μειωθεί το 2014 από τα 330 ευρώ ο τόνος).
Με αυτό το σενάριο, η λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα διαμορφωνόταν στα 0,64 ή 0,69 ευρώ, αντίστοιχα, για όλους τους καταναλωτές.
Το Δημόσιο θα έχανε, όμως, σίγουρα έσοδα από τον μειωμένο ΕΦΚ χωρίς να είναι βέβαιο ότι αυτά θα αναπληρώνονταν από την αύξηση της κατανάλωσης λόγω μεγαλύτερης μείωσης της τιμής.

Λαθρεμπόριο

Κανείς στον κρατικό μηχανισμό δεν ελέγχει ακόμη τίποτα και κανέναν για να πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, που παραμένει στο «ύψος του» και υπολογίζεται ότι κυμαίνεται μεταξύ 200-300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, σύμφωνα με τις καταγγελίες των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.
Παρά τις κατά καιρούς ρητορείες και εξαγγελίες περί «πάταξης» του λαθρεμπορίου, που στερεί εκατοντάδες εκατομμύρια από φορολογικά έσοδα κάθε χρόνο, οι νόμοι που έχουν ψηφιστεί για τα συστήματα εισροών-εκροών και την τοποθέτηση GPS μένουν κενοί περιεχομένου καθώς, ενώ οι περισσότεροι στην αγορά τούς τηρούν, το κράτος δεν έχει αρχίσει να τους εφαρμόζει.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννη Αληγιζάκη, ήδη όλες οι εταιρείες εμπορίας έχουν τοποθετήσει τα συστήματα εισροών-εκροών, ενώ στην τοποθέτησή τους έχει προχωρήσει και το 98% των πρατηρίων υγρών καυσίμων (4.943 επί συνόλου 5.062) και το 94% από αυτά (4.759) μεταδίδει τα στοιχεία προς το υπουργείο Οικονομικών.
Παρ' όλα αυτά οι έμποροι υποστηρίζουν πως δεν γίνεται κανένας έλεγχος και καμία διασταύρωση από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ούτε τα στοιχεία αξιοποιούνται από αυτήν.
Σε εκκρεμότητα παραμένει επίσης η έκδοση σειράς υπουργικών αποφάσεων που αφορούν μεταξύ άλλων το σύστημα εισροών-εκροών στις φορολογικές αποθήκες, τις ελεύθερες αποθήκες, τις αποθήκες των μεγάλων εταιρειών, τους μεταπωλητές θέρμανσης, τους σταθμούς ανεφοδιασμού σκαφών κ.ά., καθώς και η ΚΥΑ για τον καθορισμό των προδιαγραφών εγκατάστασης GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα.

 http://www.efsyn.gr